Wereldburgers bij Wateringse Veld College - Wateringse Veld College

Wereldburgers bij Wateringse Veld College

14 maart 2023

Buitenlandreizen

Lees hier over onze fantastische buitenlandreizen begin maart en onze ervaringen in Hanover, Valencia, Parijs en Rome!

Hannover

Vorige week waren de leerlingen uit 4HT en 4VT op studiereis in Hannover, Duitsland. Ze waren er samen met tweehonderd leerlingen uit Nederland, Duitsland, Polen, Letland, Spanje, Frankrijk en Zweden voor de “Europaweek”. De reis was het tweede deel van de uitwisseling met de Tellkampschule die in november bij ons op bezoek kwam. Het was fijn om zoveel jongeren uit de EU bij elkaar te zien.

Op zondag vertrokken we om 8:00 vanuit Den Haag Centraal. Ruim vijf uur later kwamen we aan op Hannover Haubtbahnhof. Daar werden we door leerlingen en gastgezinnen ontvangen. Zondagmiddag gingen we naar het centrum van Hannover om te eten en te wandelen.

Op maandag waren we vroeg op school, waar de Duitse leerlingen een ontvangstconcert hadden georganiseerd. Het was erg creatief en leuk, en daarna maakten we kennis met de leerlingen van de andere landen. De leerlingen werden die dag allemaal in een workshop ingedeeld en begonnen aan een project te werken. Op dinsdagochtend gingen de workshops verder en die middag gingen we naar de dierentuin. Op woensdag gingen we op excursie naar Hamburg. Daar kregen we een rondleiding van deze Duitse miljoenenstad. Donderdag waren we weer de hele dag op school aan het voorbereiden voor de “Europa Avond”. In de ochtend werkten de leerlingen, samen met hun Duitse, Letse, Poolse, Franse, Zweedse en Spaanse leeftijdsgenoten, aan de diverse projecten waar ze de hele week aan hadden gewerkt. In de middag werkte elk land aan hun eigen presentatie voor in de avond. De Europa Avond was ongelofelijk mooi. Voor een publiek van ruim driehonderd vrienden en familieleden presenteerden de leerlingen hun werk van de week en sloten we de Europaweek groots af. Er werd gezongen, gedanst, geacteerd en gepresenteerd. Het overheersende gevoel was dat van Europese samenhorigheid. Wat een geweldige week!

Iedereen heeft het naar zijn zin gehad. Het mooiste is dat de leerlingen contact maakten met leeftijdsgenoten uit landen waar ze anders misschien nooit contact me zouden hebben gehad. Ondanks de cultuurverschillen hebben ze zoveel gemeen; ze zijn allemaal uiteraard tieners!

Valencia

Afgelopen week zijn de leerlingen uit de bovenbouw MHV op studiereis gegaan. Na drie jaar mochten we weer! We zijn met 48 leerlingen naar Valencia afgereisd, de stad waar cultuur en taal prachtig samensmelten onder de zon.

We hadden veel geluk en troffen prachtig weer. De leerlingen zijn o.a. bezig geweest met de taal tijdens de taallessen, de architectuur en geschiedenis tijdens de wandelingen en tours en de cultuur en gastronomie tijdens het eten. Voor de taallessen hebben de leerlingen een welverdiend certificaat ontvangen wat een mooie aanvulling is op hun cv. We hadden een vol programma waarin we veel activiteiten hebben gedaan.

Op maandag hebben we churros con chocolate gegeten, een speurtocht door het centrum van Valencia gedaan en een mooie avondwandeling gemaakt door het oude stadscentrum. Op dinsdag hebben we onder begeleiding van een gids een mooie fietstocht gedaan waarbij we langs veel hotspots zijn gefietst. Zoals het parque Turia, Ciudad de las Artes y Ciencias en hebben we genoten van het strand. Een bezoek aan Mestalla, het voetbalstadion kon natuurlijk niet ontbreken! Hier kregen we op woensdagochtend een super toffe tour door het stadion. Na de lunch en de taalles sloten we deze dag af met een swingende salsa les! Wat kunnen onze leerlingen goed dansen zeg!

Op donderdag hebben we het Oceanográfico bezocht, de leerlingen vonden het geweldig daar! We hebben de dag afgesloten met lekkere tapas. Helaas moesten we vrijdag weer terug, ook op deze dag was het schitterend weer. We zijn met een groep naar de Mercado Central geweest en hadden de leerlingen tot aan de middag vrije tijd. Met een klein uurtje vertraging zijn we weer goed aangekomen op Rotterdam Airport.

We kijken met z’n allen terug op een zeer geslaagde, leerzame maar vooral toffe reis!

Parijs

Wij vonden het heel gezellig in frankrijk, we hebben veel nieuwe vrienden en leuke herinneringen gemaakt. We vonden het jammer van de stakingen, hier hebben we wel last van gehad maar zelfs het lopen had wel een “leuke” kant puur omdat we veel mooie plekken en de cultuur hebben kunnen verkennen. We vonden het leuk dat we in de avond zelf mochten bepalen waar en wat we mochten eten en het feit dat we soms ff een uurtje wat vrije tijd hadden. Zo konden we ook ons Engels en Frans verbeteren. We hadden een drukke agenda van ochtend tot avond dus dat was wel vermoeiend maar toch ook leuk. Van de welbekende Eiffeltoren, Arc de triomphe naar de boottocht en het paleis van Versailles. We verveelde ons zeker niet!

Rome

“After this I’am finished” vertelde ik, waarop ad rem de reactie volgde: “No, you’re not finished, your working life is finished. Not you”. Het was Sumia (fonetisch: Sjoemie), onze serveerster uit Bangladesh die iedere ochtend eerst de espresso en cappuccino verzorgde. En daarna het ontbijt in de tuin van het hotel waarvan iedereen kon pakken wat die wilde. Sumia, moederziel alleen in het verre Italië, was met haar kleine, tengere gestalte en uitbundige lach de stralende start van de dag.

Met 69 leerlingen op pad in Rome was ook wel een uitdaging. Al tijdens de eerste middagwandeling was door een aantal de step snel gevonden en suisden vrolijk lachend over de weg langs ons heen. Op weg naar de Trevi, het Pantheon, de Sint-Pieter, het Colosseum, het Vaticaans en Capitolijns Museum, we hebben het deze reisweek allemaal gezien. In een opperbeste sfeer wandelden we van de ene fantastische plek naar de andere. Ja, er waren wel een paar blaren en af en toe ging het ook wel wat moeizaam, maar er was zoveel te zien onderweg dat dit snel kon worden vergeten. Ook waren er de vele restaurants waar iedereen vrijuit naar toe kon gaan in de avond om te genieten van heerlijk Italiaans eten. Met aan het eind van iedere dag de hilarische podcast die via de padlet beluisterd kon worden.

Een uitgelezen kans om naar het Olympisch stadion te gaan is niet onbenut gebleven. AS Roma speelde in de Europa League tegen Real Sociedad waar een kleine groepje naar toe is gegaan. En de volgende ochtend weer met iedereen op pad om de hele dag door te brengen in de oude havenstad van Rome: Ostia Antica.

We hebben een paar geweldige leerlingen die veel hebben gezien en beleefd. En een heel sterk team als begeleiders die deze reis voor iedereen tot een goed einde heeft weten te brengen. Als de laatste dag op zaterdagochtend rond tienen het hek van het hotel dichtklapt, weet ik, het is Sumia. Zij gaat naar haar volgende hotel. Afscheid nemen we niet. Finished? Nee, niet echt.