Ervaren tijdens kunstonderwijs - Wateringse Veld College

Ervaren tijdens kunstonderwijs

09 februari 2024
Zien en beleven

Erop uit tijdens kunstonderwijs Wateringse Veld College

Met CKV leerlingen uit 4H en 4V en een aantal KUA leerlingen uit 5V hebben wij op 8 februari de première mogen bijwonen van een waanzinnige samenwerking tussen een aantal internationale coryfeeën binnen hedendaagse maakprocessen.

De Spaanse choreograaf Gabriela Carrizo heeft het eerste deel van het drieluik, onder de naam La Ruta, geregisseerd. Een theatrale vertaling van de interactie tussen wezens op het straatbeeld die allemaal iets gemeen hebben, ze lopen gevaar in de nacht. De theatervormgeving draagt, volgens de gevraagde leerlingen, aan de grimmige sfeer majestueus bij.

Choreografen Sharon Eyal en Gai Behar uit Israël vormen een explosief duo in de hedendaagse danswereld. Samen met Clyde E. Archer, Guido Dutilh en Leo Lerus en zestien dansers brengen de toeschouwer in het tweede deel, Jakie, in de gelegenheid dans in haar pure vorm te beleven. Een organische samenhang, waarbij uniekheid, het spiegelen van elkaar en het weer samenvoegen in het geheel ook als metafoor kan worden gezien van het mens zijn. Voor leerlingen met minder ervaring met klassieke dansvormen lijkt dit tweede deel minder vertellend; anderen onderscheiden de verschillende dansstijlen onderling, zien de variatie in dansformaties en hebben oog voor het lichtgebruik.

Het derde deel is door de Britse acteur, schrijver en theaterregisseur Simon McBurney, in collaboratie met Canadees choreograaf en performer Crystal Pite ondertekend, Figures in Extinction (2.0). Een deel van het onderzoek (The Divided Brain and the Making of the Western World, 2009) van de Britse psychiater, auteur en literatuurwetenschapper Iain McGilchrist luidt door de geluidsboxen. De twintig dansers vertalen dit geluidsfragment aan de hand van een theatrale dansenscenering, het gebruik van licht, projecties en live filmen. Het derde deel was waanzinnig, minder confronterend dan de andere twee en passend bij de leeftijd en belevingswereld van onze leerlingen.

We zijn trots dat we deze ervaring aan onze leerlingen hebben kunnen bieden, een eerste ervaring met de professionele hedendaagse danswereld, die hersenen doet kraken en de diverse samenleving weerspiegelt.