Onze leerlingen ontwikkelen eigenaarschap over hun leerproces. Ze leren zelfstandig werken, samenwerken, 21st Century Skills en oefenen sociale vaardigheden. Via LOB ontdekken ze hun mogelijkheden voor leren en werken na(ast) het Wateringse Veld College.
Domeinonderwijs

Samenwerken en doelgericht
Op het Wateringse Veld College geven we les in domeinen. Je zit dus samen met andere klassen op een leerplein om te groeien in kennis en om zelfstandig keuzes te leren maken. De lessen zijn verdeeld in domeinuren en instructie-uren.
Ons domeinonderwijs staat voor samenwerkend leren en doelgericht onderwijs in het klaslokaal én op je eigen domein. Met heldere leerdoelen leer je zelf verantwoordelijkheid nemen en eigen keuzes maken, ontdek je waarom je leert wat je moet leren en koppelen we de theorie aan de praktijk.
De rest van je leven heb je hier voordeel van.

Heldere leerdoelen
Met ons domeinonderwijs hebben we een duidelijk doel voor ogen. Ons doel is dat jij na het behalen van je diploma zelfstandig bent, bekend bent met wat de wereld jou te bieden heeft en vertrouwen hebt in jezelf en in wat jij de wereld te bieden hebt. Hierdoor is het Wateringse Veld College een school waar je met plezier naartoe gaat.
Naast de gewone vakken zijn er dan ook gastlessen, projectweken, culturele activiteiten en bezoeken aan het bedrijfsleven. Zo kan je uiteindelijk een goed onderbouwde keuze maken voor je toekomst.

Doel domeinen
Het domeinonderwijs kent 5 functies: leren, groeien, oriënteren, voorbereiden en ontspannen.
Naast het overbrengen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden, wordt de persoonlijke, sociale en cognitieve ontwikkeling bevorderd. Leerlingen worden geholpen om de wereld, zichzelf en de maatschappij beter te begrijpen en bereiden zich voor op vervolgonderwijs, beroep en deelname aan de samenleving. Ruimte voor ontspanning verhoogt de motivatie, vermindert stress en laat leerlingen meer plezier in leren ervaren.
Op het Wateringse Veld College streven we naar uitdagend en inspirerend onderwijs, dat
- aansluit op de leerbehoeften en leerstijlen van de leerling;
- aansluit op de belevingswereld van de leerling;
- het eigenaarschap van het eigen leerproces vergroot;
- leren een proces maakt van leren van elkaar en met elkaar;
- leerlingen in staat stelt zich optimaal te ontwikkelen en
- leerlingen voorbereidt op de toekomst.
Leren is vooral een samenspel tussen lerende, leraar en omgeving dat erop gericht is specifieke competenties te ontwikkelen. Het gaat hierbij ook om een samenspel van inhouden (keuze van wat er geleerd wordt); een pedagogisch ontwerp (keuze van hoe het leren wordt georganiseerd) en de begeleidingsactiviteiten. Op deze wijze wordt aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van leerlingen en wordt op dusdanige wijze begeleiding geboden dat competentiegevoelens van leerlingen verder worden ontwikkeld. De uitgangspositie is de motivatie van de leerlingen, die weten wanneer het goed gaat en wanneer niet, wanneer ze hulp nodig hebben, wat voor hulp en hoe ze die kunnen vinden.
Domeinuren
Het onderwijs bij het Wateringse Veld College is verdeeld in instructie-uren en domeinuren. In de instructieruimte geeft de docent instructies en workshops aan maximaal 30 leerlingen. Daarnaast kent het Wateringse Veld College een aantal praktijkruimtes, te weten: een laboratorium, talentstudio’s, filmstudio, naaiatelier, sporthal, leeszaal, technieklokaal, auditorium, ICT-lokaal en het talencentrum.
Stiltetijd
Stiltetijd wordt ingezet om leerlingen de ruimte te bieden zelfstandig en in rust te werken. Tijdens de stiltetijd zijn leerlingen individueel aan het werk. Overleg is dan niet mogelijk. Tijdens de stiltetijd kunnen docenten leerlingen blijven helpen, zolang het niet storend is voor de anderen. Docenten kunnen deze tijd ook gebruiken om werk af te tekenen. Alle domeinen hebben stiltetijd.
Domeintijd
Per domein wordt een blokuur domeintijd ingeroosterd voor vakoverstijgende projecten, (studie)vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling of bijspijkertijd. De bijspijkertijd wordt georganiseerd voor leerlingen die in twee weken de aftekenkaart niet afgerond hebben. Zij kunnen ‘bijspijkeren’. Natuurlijk is er ook ruimte voor het repareren van algehele achterstanden op individueel niveau.
Inhaaluur
Er is een vast moment om gemiste toetsen in te halen. Dit gebeurt altijd in het inhaallokaal op dinsdagochtend tussen 08.45-10.15 in het daarvoor bestemde lokaal. Leerlingen halen gemist werk de eerstvolgende dinsdag na hun afwezigheid in. Het inhalen van gemist werk wordt gecoördineerd door de verzuimcoördinator.
Ons Schoolplan 2023-2027
Ben je benieuwd naar het schoolplan van het Wateringse Veld College en de plannen waar we op korte en middellange termijn mee aan de slag gaan? Lees dan ons schoolplan waar we veel zorg aan hebben besteed.

Persoonsvorming
Ook interessant voor jou...







